Cabaran 30 Hari | Day 23 | Pekerjaan Yang Diingini Selain Kerja Sekarang

Cabaran 30 Hari masuk hari ke 23... Ya Allah... tercabar giler segmen ni... ramai dah tertungging di pertengahan jalan... mule-mule kamain viral segmen ni... now dah makin slow... aku pun nyaris nak quit dah tapi macam sayang pulak... gagahkan diri jugak buat walaupun terpaksa backdated balik entri ni pada hari yang sepatutnya... wakaka... mohon bagi moral support kat aku kuat sikit okeh... hehehe....

Task kali ni pasal pekerjaan impian selain kerja sekarang... Hmmm... menarik tajuk kali ni... sebelum tu meh aku story mory sikit pasal kejer aku sekarang ni... dulu lepas habis study aku terus apply jawatan kosong kat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)... apply beramai-ramai dengan kengkawan kelas... habis belajar ingatkan nak sambung study lagi atau rest dulu... tapi bila tengok kengkawan lain dah mula kerja dalam bidang ukur bahan... aku pun dengan gigihnya carik iklan jawatan kosong kat dalam paper... jawatan pembantu juruukur bahan... sekali mohon jer terus dapat panggilan interview kat sebuah syarikat kontraktor kat Kepong...

Aku yang dari Kedah ni gigih naik bas ke KL semata-mata nak pegi interview kat syarikat tu... sehari sebelum interview aku sajer pegi melepak kat office tempat aku praktikal dulu... ushar-ushar gak tanya kot diorang nak pakai pekerja gak... tapi sodih sebab takde post kosong kat situ... tapi ade kakak kat situ bagi album name card company consultant yang die ade... die suruh aku try call mana-mana company tanya kot ade yang nak pakai pembantu juruukur bahan...

Aku juz pick random 1 company dalam album name card tu... syarikat konsultan ukur bahan kat Wisma Central... sebelah KLCC... die kate memang ade kosong tapi belum diiklan lagi... tapi die kate datang jer esok untuk interview... hohohoh... rezeki aku la kannn...

Esoknya pakcik aku hantar aku ke Kepong untuk interview dengan syarikat kontraktor tu... dan terkejutnya aku bila syarikat tu terus bagi keputusan aku diterima bekerja disitu... aku mintak tempoh seminggu untuk masuk kejer sebab nak balik kampung ambik barang-barang dulu...

Lepas tu... petangnya aku ke Wisma Central pulak untuk interview dengan company consultant... dannnnnnn.... aku diterima bekerja serta merta gak... hohoho... rezeki aku masa tu... so, aku terpaksa pilih yang mana ok... lastly, aku pilih consultant sebab kejer kat sebelah KLCC... hahaha... kerlas ko!!! Baru datang KL la katakan... hahhaa...

Masa kejer situ aku memang enjoy... banyak bende aku dapat belajar... semue kawan-kawan pun best... company pun selalu bawak g bercuti... cuma kerja jer tak tentu masa... kadang-kadang kerje sampai tak balik rumah... macam kuli batak diorang guna khidmat aku masa tu... masa tu aku terfikir, kan best kalau datang kejer tempat yang rileks jer... takde kejar due date... takde kejar masa... huhuhu...

Tak sampai 1 tahun kejer dengan company tu... aku dapat panggilan interview dengan SPA... dan aku berjaya... 1st posting aku kat JKR HQ cawangan port folio... kat cawangan tu aku tak banyak kejer... juz memantau jer... boleh dikatakan hampir takde kejer... masuk kejer pagi... nganga... main game... petang balik... on time... tak lebih seminit pun... hahaha... lepas 3 tahun kat cawangan tu... bosan yang teramat sangat... kan dah mendapat... hahaha... dulu masa bizi aku mintak kejer yang rileks... dapat kejer yang rileks macam orang giler lak... mati akal kat office... bukan takde kejer langsung tapi tak banyak... sangat rileks... so, aku try mintak tukar cawangan lain... masa tu aku mengharapkan dapat la kejer kat bahagian yang selalu outstation... dapat la jalan-jalan sama kannn...

Alhamdulillah aku dapat bertukar ke KKR sampai la sekarang... kat sini memang kejer aku bermusim... kalau bizi tu sampai nak kentut pun tak sempat... kalau dah lapang sangat tu sampai blog berupdate 4 5 entry sehari... hahaha... tapi aku enjoy kejer tempat sekarang ni sebab memang kejer aku banyak outstation... pedalaman sabah sarawak semua aku dah masuk dah... memang best... dapat merasa naik boat 3 jam menyusuri sungai ke pedalaman sarawak... merasa naik kapal terbang ringan yang 1 kapal tu hanya 12 orang jer... hohoho... kejer memang tak stress... walaupun banyak tapi tak overload... kadang-kadang takde kejer tapi takde la sampai berbulan lamanya...

Now, bila task ni tanya pekerjaan apa yang aku impikan sekarang... aku juz boleh cakap yang aku suke dengan kejer aku sekarang tapi kalau la diberi pilihan... aku nak jadi blogger full time yang masyukkk... so, aku boleh jaga Akiff sendiri dan boleh follow kat mane jer Miss Permaisuri kena posting... hehehhee...

Ehhh.. panjang lak aku bercerita.. ade ker yang baca sampai habis ni... atau korang main skip jer... wakaka... gasak laaa....

Gambar takda kaitan dengan cerita di atas... cuma nak bagi tau tunggu entri percutian aku kat Cameron Highland... masih dalam proses lagi... hehhee....



Klik Link Di Bawah :

Apa itu Cabaran 30 Hari?
Cabaran 30 Hari | Day 1 | 5 Fakta Menarik Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 2 | 5 Cara Memenangi Hati Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 3 | Sesuatu Yang Menguatkan Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 4 | Buku Kegemaran Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 5 | 3 Perkara Yang Ingin Dikatakan Kepada Bekas Kekasih
Cabaran 30 Hari | Day 6 | Apa Yang Abah Careno Makan Hari Ini
Cabaran 30 Hari | Day 7 | Sejauh Mana Pendidikan Itu Penting
Cabaran 30 Hari | Day 8 | 5 Lagu Cinta Kegemaran Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 9 | 5 Lelaki Menarik Perhatian Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 10 | Apa Di Dalam Wallet Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 11 | Kenangan Lucu Zaman Kanak-kanak
Cabaran 30 Hari | Day 12 | 5 Wishlist Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 13 | 5 Blog Kegemaran Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 14 | Cerita Kasut Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 15 | Surat Kepada Akiff
Cabaran 30 Hari | Day 16 | Siapa, bagaimana Abah Careno 10 Tahun Lagi
Cabaran 30 Hari | Day 17 | 5 Perkara Yang Abah Careno Rindukan
Cabaran 30 Hari | Day 18 | Siri TV Kegemaran Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 19 | Resepi Kegemaran Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 20 | Quote Kegemaran Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 21 | Tempat Yang Abah Careno Ingin Pergi
Cabaran 30 Hari | Day 22 | Destinasi Percutian Impian Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 23 | Pekerjaan Yang Diingini Selain Kerja Sekarang
Cabaran 30 Hari | Day 24 | Rumah Impian Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 25 | Berita Terkini Yang Dibaca
Cabaran 30 Hari | Day 26 | Gadget Kepunyaan Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 27 | Mood Abah Careno Hari Ni
Cabaran 30 Hari | Day 28 | 5 Perkara Bermula Dengan "Andainya..."
Cabaran 30 Hari | Day 29 | Bunga Kegemaran & Ertinya Kepada Abah Careno
Cabaran 30 Hari | Day 30 | Apa Yang Abah Careno Dapat Dengan Blogging

Labels: , ,